Studerende i Søndermarkens Børnehus

Vi har i Søndermarkens Børnehus mulighed for at have studerende. Du kan læse mere om, hvordan det er at være studerende ved os, her på siden.

Vejledere:

Vi har to pædagoger i huset der har vejlederuddannelsen og vi værdsætter samarbejdet med de studerende højt. De studerende får 1 times vejledning pr. uge.
Vi modtager pædagogstuderende fra Jelling seminarium og PAU elever fra SOSU skolen i Vejle.

1. praktikperiode

  • Vi tilbyder den studerende:

    • En funktionsopdelt børnehave med gruppetid fra kl. 9.30 – 12.30
    • En børnehave med omkring 120 børn, der er aldersopdelt i 6 grupper + en minigruppe.
    • Kendskab til en eller flere aldersgrupper.
    • Kendskab til minigruppe:
      - Spirene: Børn med sociale og følelsesmæssige udfordringer.
    • 20 kollegaer med vidt forskellige interesser, baggrunde og alder.
    • Et lederteam der tør tage ansvar og arbejde med personalegruppen
    • En vejleder der er nytænkende og engageret i den studerende og prioriterer tiden til
      vejledning højt. Vi er to med PD modul i vejledning.
    • Vejledning 1,5 timer pr. uge
    • At hele personalegruppen er medansvarlige for den studerendes faglige, personlige og
      sociale udvikling.

     

    • Vejledning indenfor flere forskellige temaer:
      • Læreplaner
      • AKT pædagogik (adfærd, kontakt og trivsel)
      • Forældresamarbejde
      • Personalesamarbejde
      • Relationsarbejde
      • Spirerbørn
      • Inklusion
    • Mulighed for vejledning indenfor forskellige temaer:
      • Fra dagpleje til børnehave
      • Fra børnehave til skole
      • Sprogvurdering
      • Forældrebestyrelsessamarbejde
      • Sprogstimulering
      • Motoriks stimulering
      • Mad og måltidspolitik
      • Mobbepolitik
      • Tværfagligt samarbejde (Tværs)
      • Adoption
  • Vi forventer af den studerende:

    • At du sætter en dag af til forbesøg (8.30-12.30)
    • At du vil være med til at gøre en forskel for børnene.
    • Forsøge at tage ansvar i samarbejde med din vejleder og sige eller gøre det du mener der er
      godt i den givne situation
    • At du kan gøre tingene af dig selv i samarbejde med din vejleder - både af pædagogisk og af
      praktisk art.
    • At du er forberedt til vejledning, får lavet/læst det aftalte.
    • At du sørger for at lave dagsorden og referat af vejledningstimerne - i samarbejde med din
      vejleder.
    • At du i samarbejde med din vejleder laver en vejledningsplan for hele din praktik.
    • At du til hver vejleding udtrykker hvordan det går og hvilke refleksioner du har omkring det
      pædagogiske arbejde.
    • At du begrunder og forholder dig etisk og kritisk reflekterende til din daglige pædagogiske
      praksis.
    • At du laver nedskrevne iagttagelser i forhold til omdrejningspunktet for praktikken.
    • At du deltager i planlægning, gennemførelse og evaluering af den pædagogiske proces.
    • At du bruger logbog til at skrive oplevelser, iagttagelser og refleksioner ned i.
    • At du bruger og videregiver dine 3 dage i ugen fra seminariet.
    • At du er tro mod de beslutninger der bliver truffet i huset.
    • At du overholder tavshedspligten.
    • At du i samarbejde med din vejleder søger relevant litteratur.

2. praktikperiode

  • Vi tilbyder den studerende:

    • En funktionsopdelt børnehave med gruppetid fra kl. 9.30 – 12.30.
    • En børnehave med omkring 120 børn, der er aldersopdelt i 6 grupper + en minigruppe.
    • Kendskab til flere aldersgrupper.
    • Kendskab til og mulighed for deltagelse i minigruppe:
      - Spirene: Børn med sociale og følelsesmæssige udfordringer.
    • 20 kollegaer med vidt forskellige interesser, baggrunde og alder.
    • Et lederteam der tør tage ansvar og arbejde med personalegruppen
    • En vejleder der er nytænkende og engageret i den studerende og prioriterer tiden til
      vejledning højt.
    • Vejledning 1,5 timer hver uge.
    • At hele personalegruppen er medansvarlige for den studerendes faglige, personlige og
      sociale udvikling.
    • Vejledning inden for flere forskellige temaer
      • Læreplaner
      • Ledelsesarbejde
      • Forældresamarbejde
      • Personalesamarbejde
      • PPR samarbejde
      • Sprogstimulering
      • AKT pædagogik (adfærd, kontakt og trivsel)
      • Tværfagligt samarbejde (Tværs)
      • Forældrebestyrelsessamarbejde
      • Spirerbørn
      • Mobbepolitik
      • Motoriks stimulering
      • Mad og måltidspolitik
      • Ledelse
    • Mulighed for vejledning af flere forskellige ressource personer, indenfor forskellige temaer.
      • Fra dagpleje til børnehave
      • Fra børnehave til skole
      • Sprog vurdering
      • Adoption
      • Sorg og krise
      • Alkohol
    • Mulighed for deltagelse i forældresamtaler
  • Vi forventer af den studerende:

    • At du afsætter 2 dage til forbesøg.
    • At du vil være med til at gøre en forskel for børnene.
    • Tør tage ansvar og sige eller gør det du mener der er godt i den givne situation.
    • At du kan gøre tingene af dig selv - både af pædagogisk og af praktisk art.
    • At du er forberedt til vejledning, får lavet/læst det aftalte.
    • At du sørger for at lave dagsorden og referat af vejledningstimerne.
    • At du laver nedskrevne iagttagelser i forhold til omdrejningspunktet for praktikken.
    • At du planlægger, gennemfører, dokumenterer og evaluerer pædagogiske processer.
    • At du til hvert personalemøde (en gang om måneden) fortæller om hvad du pt. arbejder med
    • At du til vejledning udtrykker hvordan det går og hvilke refleksioner du har omkring det
      pædagogiske arbejde.
    • At du begrunder og forholder dig etisk og kritisk reflekterende til dit og praktikstedets
      daglige pædagogiske praksis.
    • At du bruger logbog til at skrive oplevelser, iagttagelser og refleksioner ned i.
    • At du bruger og videregiver din teoretiske viden fra seminariet.
    • At du er tro mod de beslutninger der bliver truffet i huset.
    • At du overholder tavshedspligten.
    • At du er fleksibel i dit arbejde.
    • At du er sparringspartner i samarbejde med din vejleder
    • At du selv søger relevant litteratur.
    • At du deltager i årsplanlagte aktiviteter

3. praktikperiode

  • Vi tilbyder den studerende:

    • En funktionsopdelt børnehave med gruppetid fra kl. 9.30 – 12.30.
    • En børnehave med omkring 120 børn, der er aldersopdelt i 6 grupper + en minigruppe.
    • Kendskab til flere aldersgrupper.
    • Kendskab til og mulighed for deltagelse i minigruppe:
      - Spirene: Børn med sociale og følelsesmæssige udfordringer.
    • 20 kollegaer med vidt forskellige interesser, baggrunde og alder.
    • Et lederteam der tør tage ansvar og arbejde med personalegruppen
    • En vejleder der er nytænkende og engageret i den studerende og prioriterer tiden til
      vejledning højt.
    • Vejledning 1,5 timer hver uge.
    • At hele personalegruppen er medansvarlige for den studerendes faglige, personlige og
      sociale udvikling.
    • Vejledning af flere forskellige ressource personer, indenfor forskellige temaer
      • Læreplaner
      • Anerkendende pædagogik
      • Ledelsesarbejde
      • Forældresamarbejde
      • Personalesamarbejde
      • PPR samarbejde
      • Akt. pædagogik (adfærd, kontakt og trivsel)
      • Tværfagligt samarbejde (Tværs)
      • Sprogstimulering
      • Motoriks stimulering
      • Mobbepolitik
      • Forældrebestyrelsessamarbejde
      • Spirerbørn
      • Mad og måltidspolitik
    • Mulighed for vejledning af flere forskellige ressource personer, indenfor forskellige temaer.
      • Fra dagpleje til børnehave
      • Fra børnehave til skole
      • Sorg og krise
      • Alkohol
      • Sprog vurdering
    • Mulighed for deltagelse i forældresamtaler
  • Vi forventer af den studerende:

    • At du afsætter 2 dage til forbesøg.
    • At du vil være med til at gøre en forskel for børnene.
    • At du tager ansvar og siger eller gør det du mener der er godt i den givne situation.
    • At du kan gøre tingene af dig selv - både af pædagogisk og af praktisk art.
    • At du er forberedt til vejledning, får lavet/læst det aftalte.
    • At du sørger for at lave dagsorden og referat af vejledningstimerne.
    • At du laver nedskrevne iagttagelser i forhold til omdrejningspunktet for praktikken.
    • At du planlægger, gennemfører, dokumenterer og evaluerer pædagogiske processer.
    • At du til hvert personalemøde (en gang om måneden) fortæller om hvad du pt. arbejder med
    • At du til vejledning udtrykker hvordan det går og hvilke refleksioner du har omkring det
      pædagogiske arbejde.
    • At du begrunder og forholder dig etisk og kritisk reflekterende til dit og praktikstedets
      daglige pædagogiske praksis.
    • At du bruger logbog til at skrive oplevelser, iagttagelser og refleksioner ned i.
    • At du er tro mod de beslutninger der bliver truffet i huset.
    • At du overholder tavshedspligten.
    • At du er fleksibel i dit arbejde.
    • At du kan beherske den pædagogiske profession
    • At du er sparringspartner i samarbejde med din vejleder.
    • At du bruger og videregiver din teoretiske viden fra seminariet.
    • At du selv søger relevant litteratur.
    • At du deltager i årsplanlagte aktiviteter.

PAU-elever

  • Vi tilbyder den studerende:

    • En funktionsopdelt børnehave med gruppetid fra kl. 9.30 – 12.30
    • En børnehave med omkring 120 børn, der er aldersopdelt i 6 grupper + en minigruppe.
    • Kendskab til en eller flere aldersgrupper.
    • Kendskab til minigruppe:
      - Spirene: Børn med sociale og følelsesmæssige udfordringer.
    • 20 kollegaer med vidt forskellige interesser, baggrunde og alder.
    • Et lederteam der tør tage ansvar og arbejde med personalegruppen
    • En vejleder der er nytænkende og engageret i den studerende og prioriterer tiden til
      vejledning højt. Vi er to med PD modul i vejledning.
    • Vejledning 1,5 timer hver anden uge
    • At hele personalegruppen er medansvarlige for den studerendes faglige, personlige og
      sociale udvikling.
    • Vejledning indenfor flere forskellige temaer:
      • Læreplaner
      • AKT pædagogik (adfærd, kontakt og trivsel)
      • Forældresamarbejde
      • Personalesamarbejde
      • Relationsarbejde
      • Spirerbørn
    • Mulighed for vejledning af flere forskellige ressourcepersoner, indenfor forskellige temaer.
      • Sorg og krise
      • Alkohol
      • Fra dagpleje til børnehave
      • Fra børnehave til skole
      • Sprogvurdering
      • Forældrebestyrelsessamarbejde
      • Sprogstimulering
      • Motoriks stimulering
      • Mad og måltidspolitik
      • Mobbepolitik
      • Tværfagligt samarbejde (Tværs)
      • Adoption