Velkommen til Børnehaven Søndermarkens Børnehus

Her kan i læse om de praktiske informationer i/om vores institution. Er der noget I er i tvivl om eller har I spørgsmål, så spørg endelig personalet.

Børnehaven - Velkomst

  • Velkommen til Søndermarkens Børnehus

    Vi glæder os meget til, at du begynder her i vores børnehave.

    Har du lyst til at komme på besøg, inden du skal starte, er I velkommen til at ringe og aftale en dag, hvor du sammen med din mor og far kan se børnehaven og lege lidt med dine nye venner.

  • Lidt om Søndermarkens Børnehus

    Børnehaven ligger i området bag Søndermarksskolen og ved siden af lægehuset.

    Vi er en institution normeret til 90 børnehavebørn, 24 vuggestuebørn og 10 børn med særlige behov.

    Vi er en institution med dejlige indendørs rammer – et stort ude område med legeplads, hvor der er jordvolde, cykelbane, legehuse, sandkasse, multibane og bålhytte.

    Vi arbejder ud fra vores fem værdiord som er; en anerkendende og værdsættende tilgang med fokus på omsorg, glæde/humør, nærvær og tryghed. Se mere på vores hjemmeside.

  • Dagsrytmen i Søndermarkens Børnehus

    Kl. 6.15
    Børnehaven åbner.
    Børnehaven serverer morgenmad i fællesrummet til kl. 7.00

    Kl. 7.00
    Grupperummene åbner, efterhånden som personalet møder ind

    Kl. 9.00
    Der serveres brød, gulerødder o.l. til alle børnene

    Kl. 9.30
    Grupperne har gruppetid eller er ude af huset

    Kl. 11.00
    Vi spiser frokost

    Kl. 12.00
    Sovebørn puttes og resten af børnene leger på legepladsen.

    Kl. 12.30
    Personalet afvikler pauser på skift

    Kl. 14.00
    Der serveres brød og frugt for børnene

    Kl. 15.30
    Vi begynder at lukke grupperummene og rydder op på legepladsen

    Kl. 16.30
    Vi samler de sidste børn til hygge i fællesrummet eller på legepladsen

    Kl. 16.45
    Børnehaven lukker
    Fredag lukker vi kl. 16.00

    (Det er alle ca. tider)

  • Middagssøvn/Bleer

    Der er mulighed for, at jeres barn kan sove middagssøvn i børnehaven.

    Husk at medbringe dyne, pude eller sovepose. De børn der bruger ble, skal selv huske at medbringe bleer.

  • Skiftetøj/Regntøj

    Da det ikke kan undgås, at jeres barn indimellem bliver våd eller beskidt, er det vigtigt at I medbringer skiftetøj. Dette gælder både underbukser, strømper, trøjer og bukser.

    Vi er ofte ude at lege derfor er det vigtigt for jeres barn, at det har passende overtøj med - såsom flyverdragt, jakke, regntøj, gummistøvler, sandaler osv. i forhold til årstiden.

  • Tydeligt navn

    Det gør dagligdagen meget nemmere for både jeres barn og personalet, når der står navn i alt overtøj, fodtøj, og legetøj. Det er jer selv som forældre, der skal holde styr på barnets ejendele.

  • Legetøj og cykler

    Legetøj må ikke medbringes hjemmefra.
    Vi har engang imellem legetøjsdage og cykeldage i børnehaven på skift mellem grupperne.

  • Fødselsdage

    Når jeres barn har fødselsdag, kan vi komme hjem og fejre det hos barnet - det år barnet fylder 4 år.

    De øvrige fødselsdage fejres jeres barn her i børnehaven. I kan tage noget mad med til uddeling. Vi opfordrer meget til at begrænse omfanget af slik.

  • Goddag og farvel

    Det er vigtigt at I og jeres barn siger goddag og farvel til en voksen, når I afleverer og henter jeres barn. På den måde ved vi, hvornår jeres barn er i børnehaven og samtidig lærer vi hinanden hurtigere at kende.

    Vi har vinkepersoner om morgenen dvs. at de voksne, som er i fællesrummet, vil vinke sammen med børnene.

    Så længe I er i børnehaven er det jer der har ansvaret for jeres barn/børn.

    Husk: Når I både afleverer og henter skal lågen lukkes ved begge håndtag.

  • Grupperum

    Vi har 5-6 aldersopdelte grupper (3-6 år), 2 vuggestuegrupper og 1 specialgruppe. Alle er med børn fra 3-6 år.
    Vores specialgruppe er med børn, som i en eller anden grad har brug for mere voksenkontakt og guidning til at forholde sig til hverdagen samt de andre børn.

  • Månedsplan/Nyhedsbreve

    Hver måned modtager I via Aula en månedsplan. Her kan I se hvad jeres barn skal den efterfølgende måned. Vær opmærksom på afgangstider, så jeres barn ikke kommer for sent til aktiviteten/ture ud af huset. Der bliver også udsendt et nyhedsbrev, her kan I læse hvad der sker i huset, i barnets gruppe og andre informationer til jer.
    Generelt er det meget vigtigt at I ofte orienterer jer via Aula – alt information mellem børnehave og hjemmet foregår efterhånden elektronisk.

  • Tavler og Informationer

    I fællesrummet hænger der tavler for alle grupperne. Her vil alle de oplysninger stå, der er relevante for jer. Der vil stå, hvad jeres barn har lavet i dag, og evt. være invitationer. Husk at læse den hver dag. I vil desuden via Aula modtage fælles information såvel fra børnehaven, grupperne samt kommunen. Fælles information samt billeder af hele personalegruppen og forældrebestyrelsen hænger i fællesrummet.
    Husk at opdatere jeres oplysninger på Aula

  • Turdage/udegruppe

    De forskellige grupper vil have udedage på skift. Vi vil bl.a. bruge vores nærområde, byen og skoven.

  • Fridag/Sygdom

    Hvis dit barn er syg eller har en fridag, vil vi gerne at I meddeler via Aula eller ringer.

  • Forældresamtaler

    Vi prioriterer at få en snak med jer forældre, når I kommer på forbesøg med jeres barn. Her vil vi snakke med jer omkring jeres barn, samt vores forventninger til hinanden.
    Efter ca. 3-6 måneder vil der være en forældresamtale, hvor vi snakker om opstarten i Børnehaven.
    Derefter vil der altid være plads til forældresamtaler efter behov.
    Omkring et halvt år før skolestart vil der tilbydes en overleveringssamtale vedr. skolestart.

     

  • Samarbejde med dagplejer og vuggestuen

    Vi laver aftaler med dagplejerne og vuggestuen om, at de gerne må komme på besøg i Børnehaven. Dels for at de kan vise det kommende barn børnehaven, samt være sammen med de voksne og se stuen hvor barnet skal være tilknyttet.

  • Morgenmad

    Der er morgenmad fra kl. 6.30 til kl. 7.00 i børnehaven. Det vil blandt andet bestå af brød, mælk og havregryn.

  • Frokost- og madordning

    Vi har en frokostordning i børnehaven. Det betyder, at børnene ikke må have mad med selv. Der er ansat køkkenpersonale, der vil lave maden efter sundhedsstyrelsens anbefalinger til kostsammensætningen for små børn.
    Måltidet vil to – tre gange i ugen være en lun ret eller varm mad, de øvrige dage vil det være rugbrød med pålæg. Kan barnet ikke lide det der bliver serveret, vil der altid være rugbrød med smør, agurk, gulerødder, m.m. Vi prioriterer gode danske produkter, f.eks. årstidens frugt og grønt.
    Madordningen, som er forældrebetalt (kan fravælges), omfatter både formiddags- og eftermiddagsmad. Måltiderne vil oftest bestå af friskbagt brød, frugt o.l.
    Når gruppen skal på tur, vil der blive smurt en madpakke.
    Der vil blive taget hensyn til læge dokumenteret fødevare allergi, kultur og religion.

  • Modulordninger

    Der kan købes 25 timers, 35 timers og fuldtids modul i børnehaven. Hvis I har brug for at komme op i modul, kan det lade sig gøre fra dag til dag. I kan komme ned i modul tid med 1 måneds varsel, når I har været mindst tre måneder på det højere timetal.

  • Medicingivning i Børnehaven

    Vi giver som udgangspunkt ingen form for medicin i børnehaven. Hvis et barn har brug for astma spray eller andet kronisk medicin, hjælper vi dog med dette.
    Vi henviser i øvrigt til vores politik om Medicingivning.

  • Alkohol-, ryge- og mobilpolitik

    Forældrebestyrelsen og personalet har besluttet, at der ikke må nydes alkohol eller ryges i institutionen og på vores udearealer incl. På parkeringspladsen. Dette gælder også når vi har Sommerfest eller andre forældrearrangementer.
    Vi opfordrer jer til at lade jeres mobiltelefon være slukket eller blive i bilen, så I kan være nærværende med jeres barn/børn når I henter eller bringer.

  • Arrangementer

    Sommerfesten i juni måneden er vores årlige begivenhed, hvor vi har arbejdet med et tema - samt laver forskellige aktiviteter. Det hele afsluttes sidst på ugen, hvor I som forældre kan komme og være med.

    Bedsteforældredage har vi i mellemste og ældstegrupperne. Det er dage som børnene ser frem til, her kan de få lov at vise deres børnehave frem.

    Morgenhygge og Lucia optog forgår i december

    Forældremøde med valg til bestyrelsen